Optimizarea imaginilor si impactul acestora asupra SEO

optimizarea imaginilor

Se spune ca o imagine face cat 1000 de cuvinte. De cele mai multe ori, zicala aceasta se adevereste. Insa, atunci cand privitorul este orb, si valoarea implicita a imaginii scade proportional.

Am inceput cu acest exemplu pentru ca motoarele de cautare sunt asemenea unor nevazatori. Ele pot indexa excelent texte si cuvinte cheie, insa atunci cand vine vorba despre fotografii sau grafica, rezultatele returnate la cautare sunt, in cel mai bun caz, aleatorii. Acest fenomen se intampla pentru ca botii (programe rulate remote care aduna informatii pentru motoarele de cautare) nu pot descifra singure fotografii sau imagini. Sarcina webmasterilor este, deci, aceea de a furniza descrieri cat mai exacte ale imaginilor pe care le folosesc, pentru a ajuta botii sa adune informatii cat mai corecte si mai relevante pe care sa le intoarca motoarelor de cautare.

Adesea, insa, webmasterii omit cu totul decrierea imaginilor din site si nu sunt interesati de completarea campului "alt-text”. Acest camp rezervat pentru text alternativ le permite cititorilor-text (cum sunt botii motoarelor de cautare) sa inteleaga functia si continutul imaginii afisate. Optimizarea imaginilor este esentiala mai ales intr-un proces de SEO pentru pagini cu mult continut foto (pagini de portofoliu pentru fotografi, in mod deosebit).

Cat de mult inseamna suficient?

Asa cum spuneam, majoritatea "profesionistilor” care se ocupa de optimizarea pentru motoarele de cautare neglijeaza in intregime imaginile din site-ul pe care il optimizeaza, desi o imagine bine optimizata poate construi eficient un backlink de calitate.

De fapt, inca exista oameni care nu recomanda folosirea continutului fotografic in designul unui website. Ei considera ca o grafica bogata scade timpul de incarcare al site-ului si, implicit, influenteaza negativ experienta unui vizitator. Desi, teoretic, acest lucru este adevarat, problemele cu timpii mari de incarcare apar mai degraba atunci cand pagina respectiva contine prea multe imagini si animatii. Cat priveste experienta utilizatorului, studiile arata ca atunci cand un cititor acceseaza o pagina web, primul lucru pe care il observa sunt imaginile. Acestea atrag atentia mult mai repede decat orice tip de text, link sau tabel. De aceea eu sustin ca este extrem de important ca orice site web sa aiba in homepage cel putin o imagine optimizata corespunzator.

Optimizarea imaginilor pana acum

Pana recent, optimizarea imaginilor pentru o pagina web tinea cont de trei factori importanti:

1. Numele fisierului. Daca imaginea ta este denumita "DSC001.jpg”, fii sigur ca niciun motor de cautare din lume nu ar fi putut ghici sau intui ce reprezentare vizuala se ascunde in spatele acestui nume. Daca, in schimb, vei uploada o imagine care se numeste "trei-trandafiri-rosii.jpg”, atunci motorul de cautare va intelege ca in imaginea respectiva sunt trei trandafiri rosii si o va indexa ca atare.

2. Campul alt-text. Asa cum am spus si mai devreme, acesta este mult prea des trecut cu vederea de catre specialistii in optimizare. De fapt, acest camp furnizeaza numele sau descrierea imaginii, in cazurile in care acestea nu pot fi afisate.

3. Sitemap. Iti poti introduce (si e chiar recomandat sa o faci) imaginile cu denumirile si respectivele lor campuri alt-text in sitemap. Prin furnizarea acestui tip de informatii suplimentare, motoarele de cautare vor putea indexa mai usor continutul site-ului.

Noi tehnologii de la Google

Tehnologia progreseaza intr-un ritm naucitor si, pentru a se mentine competitiv, Google (cel mai important si mai utilizat motor de cautare al momentului) lanseaza noi tehnologii care sa faciliteze procesul de indexare al paginilor web. In acelasi timp, acestea constituie un real ajutor atat pentru webmasteri, cat si pentru utilizatorii finali.

In domeniul recunoasterii imaginilor, progresele sunt uimitoare. Plecand de la o serie de parametri si algoritmi complicati, Google a dezvoltat recent o metodologie care poate adauga descrieri automate imaginilor. Asta inseamna ca, de acum inainte, motorul de cautare are posibilitatea sa ignore total campurile de alt-text si sa furnizeze propria descriere a imaginii, in functie de obiectele pe care le recunoaste.

optimizarea imaginilor

Descrierea automata generata de Google: "Two pizzas sitting on top of a stove top oven”

Mai mult decat atat, aceasta noua tehnologie ofera motorului de cautare capacitatea de a compara campurile de alt-tag existente (create de webmasteri) cu cele generate automat. Se poate presupune ca Google isi va relua practicile mai vechi si va incepe sa penalizele site-urile ale caror imagini au descrieri necorespunzatoare (sau supra-optimizate). De exemplu, imaginea de sus ar putea avea un alt-text care sa o descrie ca "cea mai buna pizza din Bucuresti”. Desi descrierea este relativ edificatoare in privinta continutului imaginii, este evident ca webmasterul s-a axat pe cuvintele-cheie care ar putea fi cautate, mai degraba decat pe imagine in sine.